Magazine is a broken iPad!? Does screen replace paper? ~雑誌は壊れた!? 紙面が画面に代わる時代はくるのか〜

3/19/2014

A video, titled “a magazine is an iPad that does not work”, is a hot topic on the Internet. The footage begins with a one-year-old baby girl who plays with an iPad, taking a swipe at the touch-screen tablet. Her parent takes away the device and gives her a magazine instead. And she keeps patting on its pages. It looks as if a magazine is no more than a broken tablet for her. This video is symbolic of the present day when electronic books are taking over paper books. Will the day really come when e-books completely replace paper books?

 

「雑誌は壊れたiPAD」という動画がネット上で話題になった。この動画は、1歳の幼児がタブッレト端末の画面をタッチ、スワイプして遊んでいる場面から始まる。親がタブレットの代わりに雑誌を渡すと、その子はひたすらその誌面をタッチし続けるのだ。この子にとって雑誌は、もはや壊れたタブレットにしか見えないのだろう。この動画は、紙の書籍がデジタルの書積、いわゆる電子書積に代わる時代を象徴するものと言える。果たしてそうなのだろうか。

 

The share of e-books in the book mart is surely increasing year after year. A 2013 survey on e-books, released by Impress Innovation Lab, says that annual e-book sales in Japan totaled 72.9 billion yen in 2012, up 15.9% over the year before, accounting for 8% of total book sales in the year. E-books are more popular in the United States, where sales totaled 3,042 million dollars (about 300 billion yen). This means that e-books have taken a market share in excess of 20% in the country.

 

 

 書積市場における電子書籍の割合が年々増えていることは確かである。「電子書籍ビジネス調査報告書2013」によれば、日本の電子書籍販売は12年、前年比15.9%増の729億円に達し、一般書籍全般の8%を占めている。米国では電子書籍の普及はさらに進んでおり、12年は30億4200ドル(約3000億円)を占めている。実に市販されている本の20%以上が電子書籍なのである。

 

Many still hesitant to read e-books /依然多い電子書籍への抵抗感

On the other hand, there is another interesting data. According to a poll conducted in October 2013 by Cross Marketing Inc., 99% of the pollees said they know of e-books but only 15% of them replied they regularly read such books. The poll found that 61% of them “know e-books by name, but have no intention to read them”. This indicates that more than hall of Japanese people are still hesitant to accept e-books.

 

一方で興味深い別のデータもある。株式会社「クロス・マーケティング」が13年10月に行った調査によると、日本では99%の人が電子書籍を知っているにもかかわらず、電子書籍を現在利用している人は15%にすぎず、61%は「名前は知っているが、利用しようとは思わない」という結果になった。このように、いまだ半数以上の人が電子書籍に抵抗感をもっていることが分かる。

 

People now have two choices in reading books – paper books and e-books. For convenience’s sake, e-books may have an edge. But which are easier to read? Psychologists and information scientists have written papers after studying the differences between reading “on the paper” and that “on the screen.” Most of them have concluded that paper has advantages over screen as a reading medium.

 

 読書の手段として我々は電子書籍と紙媒体という2つの選択肢を持ち得るようになった。簡便性と言う点では、電子書籍が優るのだろうが、果たしてどちらがより読みやすいのだろうか。心理学や情報科学の研究者たちは、「紙面」と「画面」で読み方がどう違うかを探り、様々な論文を発表してきた。そしてそのほとんどが、紙面は読字媒体として画面よりも有利であると結論付けているのだ。

 

The human brain treats letters and words as physical objects and perceives the whole sentences as a kind of physical landscape. When people try to locate a particular phrase or scene in a book, they often do so by remembering where it was in the entire text. When they read a paper book, focusing their attention on a particular page, they can always know where in the book they are by feeling the thickness and weight of the pages they have read with one hand and doing the same about the unread pages with the other hand. This gives them a mark that may help them remember a particular passage or scene.

 

 

脳は個々の文字や単語を物理的な対象としてとらえ、文章全体を一種の物理的風景として知覚している。人は1冊の本の中から特定のフレーズや場面を探し出すとき、それが全文のどこにあるのかを思い出して探すことが多い。紙の本では、どれか1つのページに意識を集中していたとしても、既読ページの厚さや重さを一方の手で、未読ページを本の厚さや重さを他方の手で、実際に感じることで、今読んでいる場所がその本全体のどこに位置しているか常に認識することができる。このことが思い出すときの目印となるのだ。

Paper is easier to read /読みやすさで優る紙媒体

With a tablet, people find it harder to keep reading while constantly knowing where they are in the book. They may have an ambiguous feeling. But they cannot get a mark that will help them locate a passage or scene they want to remember. A paper book allows readers to know constantly how many pages they have read. This reduces their perception burden, giving them an extra power to spend on understanding the book’s content.

 

これに対しタブレット端末では、文章全体における現在の位置を直に把握しながら読み進めるのは難しく、自分が今テキスト全体のどにいるのか曖昧(あいまい)な感覚しか得られない。そうすると、思い出そうとするフレーズが全体のどの辺りにあるのか、目印の形成が妨げられてしまう。紙媒体は、文章をどこまで読み進んだかを常に見失わずにいるおかげで、認知にかかる負担が軽くなり、その分内容理解に振り向ける余力が多くなるのだ。

 

What is more, a tablet’s display emits light. A prolonged reading on the glossy, light-emitting screen can cause eyestrain, headache and blurred vision. Such physical tiredness blunts the ability to understand. As the tablet screen requires more attentiveness than a paper, people are apt to make less mental effort in the first place. They cannot efficiently read any lengthy sentences, which in turn makes them harder to remember what they have read.

 

 加えて、タブレットの表示画面はそれ自体が発光する。その光沢のある発行画面で文字を長時間読んでいると、目の疲れやかすみ、頭痛など、肉体的にも疲れて理解が鈍る。結果、タブレット画面は紙と比べて注意力を余計に食うので、画面で読む場合はそもそも精神力をあまり傾けなくなり、長い文章を効率よく読み進めることができず、読後の内容を思い出すのが難しくなるのだ。

 

All these may make one dubious if e-books will ever replace paper books. Forecasts say that e-books will carve 50% of the book market in the United States in 2017 and in Japan in 2020. Also, Japan’s Ministry of Internal Affairs & Communications (MIC) Ministry of Public Management is aiming to spread digital textbooks by 2020. When the girl with a broken iPad is grown up, will she witness magazines not working any more?

 

このように、電子書籍が完全に本にとって代わるのかは疑問である。米国では2017年に、日本では2020年に電子書籍が書籍市場の50%を占めるという予測が出ている。また、総務省は20年までにデジタル教科書の普及を目指している。「雑誌は壊れたiPad」に出てくる女の子が成長しても、彼女にとって雑誌は相変わらず壊れたままなのだろうか。

 

 

Written By: Yuxi Luo