Kumamon leaps into national phenomenon  勢いとまらぬ「くまモン」―今や国民的キャラクターに―

11/30/2013

  The surging popularity of Kumamon, the black bear mascot promoting rural Kumamoto Prefecture in southern Japan, looks to be never-ending. Barely a month after welcoming the emperor and empress to the “Kumamon Exhibition” held in his prefecture in October, he flew to the United States with Governor Ikuo Kabashima to give a special lecture on “political economics of Kumamon” at Harvard University. According to a survey by search engine management firm Business Search Technologies Corp., Kumamon was a runaway winner in terms of current market value (calculated from the number of followers of blog sites like Twitter) as of March 2013, taking a seven-fold lead over runner-up Chi-Ba+Kun, the mascot of Chiba Prefecture. Kumamon beat Sazae-San to place 18th in a “character and children market survey” conducted in September by rating company Video Research Ltd. His performance was remarkable given that it was his debut in the survey, which also covered other famed characters like Doraemon and Mickey Mouse. These prove that Kumamon is steadily building his status as a national celebrity.

 

 熊本県のご当地キャラクター、くまモンの勢いが止まらない。10月、天皇皇后両陛下に「くまモン展」で面会したかと思うと、11月にはアメリカのハーバード大学で蒲島郁夫熊本県知事とともに特別講義「くまモンの政治経済学」を行うなど、大活躍ぶりだ。検索エンジン運営会社「ビジネスサーチテクノロジ」の調査によれば、2013年3月時点の“時価総額”(Twitterなどのフォロワー数に基づく反響の拡散規模)は、2位のチーバくんに7倍以上の差を付け、ご当地キャラの中ではダントツの1位。また、調査会社「ビデオリサーチ」が9月に3~12歳を対象に実施した「キャラクターと子供マーケット調査」でも、ドラえもんやミッキー・マウスなど名だたるキャラクターが並ぶ中、くまモンは初登場でサザエさんを上回る18位にランクイン。国民的なキャラクターとしての地位を順調に築いている。

 

 

Birth of Kumamon/くまモンの誕生

 

  Kumamon was created just before the Kyushu Shinkansen opened in March 2010. When the bullet train plan was unveiled, a sense of crisis prevailed among local people that the capital of Kumamoto might degrade into a mere way station for sightseeing since it was not designated as a terminal. Their anxiety was all the greater because Kumamoto was less well-known than six other prefectures in Kyushu. This prompted the prefectural government in November 2006 to launch its “Kansai Strategy Council” aimed to promote its charms among potential tourists in the Kansai and Chugoku districts. Dramatist Kundo Koyama, who was named adviser for the council’s Shinkansen business project, advocated what he called a "Kumamoto Surprise" movement in which local residents would find their daily surprises and promote them in other prefectures so that their prefecture’s charms could be rediscovered. Kumamon was devised by art director Manabu Mizuno as a mascot to give a push to the movement.

 

 くまモン誕生のきっかけは2011年3月に開業した九州新幹線だ。同新幹線が計画されたとき、熊本駅が終着駅でないため熊本県が観光の通過点にされるのではないかとの危機感があった。また熊本県の認知度が九州他県より低いことを背景に、同県は06年11月、関西・中国地方をターゲットとした「KANSAI戦略会議」を立ち上げた。その中で、新幹線事業アドバイザーに就任した脚本家の小山薫堂氏は、熊本県民が日常にあるサプライズを見つけ、それを他県に広め、熊本を再発見する、あるいは熊本の魅力をアピールする「くまもとサプライズ」運動を提唱した。そのアピールのためのマスコットキャラクターとして、アートディレクターの水野学氏によって考案されたのが「くまモン」だ。

 

 

  After kicking off his official duty by visiting various tourist spots in Kumamoto and Osaka, Kumamon made a full use of radio programs and Internet blog sites such as Twitter and Facebook to promote the campaign. As a result, he yielded 640 million yen in terms of advertising rate in 2010, according to a calculation by the Kumamoto prefectural government. In November 2012, his popularity helped Kumamoto rank second after Osaka in the number of official e-mail magazine subscribers.

 

 公式にキャンペーン・キャラクターとして活動を開始してからは、熊本県や大阪府の観光地に出現。ブログ、Twitter、Facebookなどのネットやラジオを活用したPRを行った。その結果、熊本県の試算によると、くまモンのPR効果は、10年に広告料換算で6億4千万円に上っている。また、熊本県公式メルマガ登録者数は、12年11月時点で大阪府に次いで、全都道府県で2位となった。

 

 

National phenomenon/全国区の人気者へ

 

  Kumamon was originally intended to promote Kumamoto ahead of the opening of the Kyusyu Shinkansen. But as his popularity kept growing, he began to be used to publicize all Kumamoto brands as the prefecture’s unified mascot. The sphere of his activity thus spread from the Kansai area to the whole country including the Kanto region. He also went abroad, making business trips so far to Shanghai, Taipei, Boston, etc. He was featured in a front-page article in the U.S. newspaper Wall Street Journal on December 26, 2012. Thanks to his crisscross activity, Kumamon won his first title of Japan’s most popular mascot in the "Yuru-kyara (loose) Characters Grand Prix 2011".

 

 当初は新幹線開業までのキャンペーン・キャラクターであったが、次第に人気が出るにつれ、くまモンを熊本のPRに活用しようとする動きがさらに高まり、新幹線開業後も熊本県の統一イメージキャラクターとして熊本ブランドの普及に利用されることとなった。これにより活動範囲が関西中心から、関東など全国へ広がっていった。“海外進出”も果たしており、上海や台北、ボストンなどへ出張PR活動も行った。12年12月26日付けの米紙ウォール・ストリート・ジャーナル紙では、一面で取り上げられた。こうした東奔西走の活躍で、くまモンは「ゆるキャラグランプリ2011」で初優勝した。    

 

 

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